21 juni 2011

Tutorial - bakgrundspapper med stickles, distress samt EP

Nya bakgrundspapper har sett sitt ljus. Det är alltid lika roligt att kombinera ihop olika saker för att se hur ett papper kan bli. Embossing pulver är dock något jag använder till många bakgrunder.
Har du färger i olika medier du inte använder passar det ypperligt att använda till bakgrundspapper, refills, andra vattenfärger såsom Ecoline, akrylfärger - det finns massor man kan använda. Jag har många stickles men jag använder det inte så ofta som jag skulle vilja. Dock är just cinnamon en av mina favoriter!

Till dessa ark har jag använt:
- stickles (cinnamon)
- distress refill (tea dye, black soot, scattered straw)
- pearl ex (sunset gold, mink)
- embossing pulver (Ranger: pearl violet; Reprint: pineapple; Moon Glow: twilight jade slate, spanish moss green)
- papper (svart, brunt samt vitt 160 g)

Sprid ut stickles, använd spatel, pensel, gammalt kreditkort eller dina händer. Jag provade olika och jag tyckte att spateln fungerade bäst.

Jag valde att ha riktigt mycket stickles på pappret. Med spateln blev det mindre svinn än om jag exempelvis använde en borste.

Jag blandade distress refill tea dye med pearl ex sunset gold och sprejade det på arket.

Jag plockade fram några EP färger som jag tyckte passade. Jag ville ha lite brunguld stil med någon accentfärg så det blev Rangers pearl violet och Moon Glows spanish moss green. Ignorera gold burken - den användes inte här!

Strössla ut dem på arket och värm med embossingfön. Har du hällt på mycket EP kan du kanske få hetta upp det underifrån för att inte riskera att blåsa bort det. Annars borde distressfärgen ha tillräckligt mycket fukt för att binda EP:n.

Mycket fint skimmer och glitter blev resultatet. Dock är just dessa effekter något som tyvärr är svårt att fånga på bild!

Här gör jag samma sak men jag denna gången provar jag med ett svart ark. Jag för på stickles i färgen cinnamon med en spatel.

Jag blandar black soot med pearl ex mink och sprejar på arket. Redan här tycker jag arket börjar ta sig! Jag hade kunnat välja att avsluta här för jag gillar effekten.

Men jag väljer ändå att fortsätta med embossingen som är en av mina favorittekniker. En av de första jag lärde mig men ändå fortfarande lika fascinerande. Jag häller ut lite EP och till detta ark har jag valt twilight jade slate som passar bra till pearl ex färgen mink.

Även här fint skimmer och glitter vilket skiftar beroende på hur du vinkar pappret.

Jag ville även prova vitt papper och se hur tekniken fungerar med det. Först stickles och även här använde jag cinnamon.

Till det vita valde jag scattered straw som jag blandade med brilliant gold. Pappret kändes dock inte färdigt så jag tog fram black soot. Jag ville ha fläckar så jag använde en sprej med större ventil.

Än så länge ser det inte mycket ut för världen men så är det ofta under tiden man gör bakgrunder. Mer färger, andra färger eller annat medium behövs. Och här var jag ju inte färdig. Efter att ha tagit bilden ovan sprejade jag på mer scattered straw.

Jag väljer även här att använda mig av Moon Glows spanish moss green. Jag ville inte att de guldiga färgerna skulle ta över helt, det behövdes lite mild grön färg.

Även en på pappret märklig kombination som scattered straw, black soot, sunset gold och spanish moss green kan i slutändan bli bra...just PÅ pappret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar