14 nov. 2011

En liten julask

För ett tag sedan visade jag en liten ask som jag knåpat ihop. Idag tänkte jag visa steg för steg hur jag gjorde den. Jag börjar med att stansa ut 4 "Label 1" från Spellbinders i vit cardstock. Sedan stansade jag ut två stycken mindre i mönsterpapper.


Jag skar till en 7,5x30,5 cm bred remsa som jag sedan bigade vid 2,4 cm från båda sidorna. På så sätt blev mittendelen lite bredare än de två yttre.


För att få en liten kant att montera ihop basen med bigade jag först några mm in från ena kortsidan innan jag delar in den resterande remsan i fyra lika stora bitar.


Sedan klipper jag lite snett in mot den bigade linjen i alla "hörn" och klipper av remsan en bit från vikningen. Viker man in den lilla kvarvarande remsan blir hörnet mycket snyggare än om man klippt bort den helt.


Här har jag använt dubbelhäftande tejp på två av de fyra flikarna.


Vik in och limma den lilla "kanten" på basen innan du limmar ihop bottenflikarna.Kolla gärna lite hur det blir innan du limmar ihop det, det är inte alltid att de bigade kanterna är 100% parallella och då kan man försöka justera det så kanterna kommer så bra som möjligt.


Här har jag visst missat lite i mitt fotouppdrag ;-) men jag har monterat botten (två vita med avigsidan mot varandra och sedan den mönstrade över det) Sedan limmade jag på asken  på botten och vek ner (och limmade) tre av de fyra flikarna. Skär till en kvadrat som passar i asken och limma fast den.


Skär ett snitt i en av lockets delar, lika långt som bottenfliken är bred.


Trä igenom fliken och limma ner den mot locket.


Så här ser det ut när man öppnar locket.


Dekorera den övre delen av locket och montera på den undre. Skär till pappersremsor som passar på basen. Jag har använt snöpenna på Annas luva för lite mer 3D-effekt (fast det syns dåligt på fotot)


Den här söta julstjärnan har jag gjort med stämpeln Solros. Jag stämplade 3 stycken med svart dyna på rött papper, klippte ut och monterad ihop lite omlott. Med hjälp av tumnageln vek jag bladen lite för att få mer liv. I mitten har jag droppat glitter stickles. Tricket är att droppa lite i omgångar med mellanrum mellan dropparna annars flyter allt ihop till en enda klump. Japp, jag vet - har provat ;-)

Materiallista:
Mönsterpapper: Snowy little Anna
Stämplar: Juliga Anna, Solros

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar